kvinde der elsker efteraar

 

At være i mental ubalance kan vise sig i mange af hverdagens situationer. Det kan vise sig som en fobi, angst eller koncentrationsbesvær. Måske lider du af eksamensangst, får svedige håndflader når du skal snakke foran flere mennesker, eller rødmer let hvis du bliver stillet et spørgsmål, som du ikke lige kan svare på. Sådanne situationer kan føre til yderligere mental ubalance, og til sidst vil du måske prøve helt at undgå sådanne situationer, på trods af at du ville ønske at det var anderledes.

Hvor stammer ubalancen fra?

Angst og fobier er hjernens måde at afholde dig fra, at begive dig ud i farlige situationer. Vores hjerne er skabt til at lære af sine fejl, og opfatter hjernen en situation som værende negativ, så vil den udsende faresignaler næste gang at situationen opstår.

Det kan både være positivt og negativt. I livsfarlige situationer er denne funktion yderst gavnlig, men i helt almindelige hverdagssituationer, kan den være en stor hindring for mange. Denne funktion kan eksempelvis vise sig som svedige håndflader, hjertebanken, øget nervøsitet, rødmen og svimmelhed i selv helt normale hverdagssituationer.

Men hvor stammer denne pludselige nervøsitet og angstlignende tilstand fra? Uanset hvilken situation du bliver ekstra nervøs i, om det er når læreren stiller dig et spørgsmål i klassen, eller når du skal fremlægge foran andre, så stammer den fra en situation i dit liv, hvor du har haft en mindre god oplevelse med en lignende situation. Den kan sågar stamme helt tilbage fra dine første leve år, hvor du dårligt nok kan huske situationen. Denne oplevelse har så bygget sig op, og er blevet stærkere og stærkere med årene.

Dermed kan din angst og nervøsitet i virkeligheden stamme fra en umiddelbart fuldstændig ligegyldig situation i din barndom; det kan være skæld ud fra en pædagog, fra dine forældre, eller en person i klassen der kom til at grine under en af dine præsentationer.

Problemet er bare, at den situation sidder så dybt i dig, at du ikke bare kan slette den og undgå at blive nervøs igen. Det kræver hårdt arbejde. Her vil en psykolog kunne være med til at afhjælpe og måske helt fjerne problemet, og dermed få dig tilbage i mental balance.

 

Få en større mental balance med disse tips

Der er dog en række ting du kan gøre i din hverdag, der kan hjælpe dig til at få en større mental balance. Helt små ændringer, der kan lindre din mentale ubalance og gøre hverdagen nemmere:

  1. Vælg det positive frem for det negative
  2. Flyt din opmærksomhed fra de ting du ikke har overskud til, til ting du har overskud til
  3. Hjernevask dig selv, ved at rose, og tænke positivt om dig selv, og læg så vægt på det du er god til – det kan være selv de helt små ting
  4. Tag dig dine pauser, hjernen kan hurtigt komme på overarbejde, tag dig derfor dine pauser og pust ud, du skal nok nå det hele alligevel, og hvis ikke, så går det nok
  5. Bliv bevidst om dig selv, luk øjnene, slap af og mærk efter, tag en dyb indånding og pust ud
  6. Ræk fingeren i vejret, stil dig op og præsentér foran forsamlingen, eller snak med en fremmed – gør de ting der gør dig nervøs.

Det sidste tip kan være utroligt svært, hvis man lider af angst eller fobi. Det kan dog være en anelse mere overkommeligt, hvis man lider af det i en mindre grad. Det kan dog i sidste ende vise sig at være løsningen på dit problem, at få en god oplevelse og finde ud af, at det i virkeligheden ikke er så farligt, som ved første øjekast.

Start i det små, og bevæg dig fremad.