Børneliv med ADHD

Forandring og forbedring

 

Du får en indsigt i nogle ting, du måske aldrig har tænkt over før, - og måske har du aldrig tidligere set sammenhængen til de problemer du oplever.

 

 

Søvn gør underværker

 

Voksne kan have mange forskellige oplevelser i forhold til træthed og indsovning. Nogle har tankemylder, andre har uro i kroppen. Nogle har direkte ubehag bare ved tanken om at skulle i seng, og andre igen er først lige kommet i gear og synes at det er dejligt endelig at have noget kvalitetstid om aftenen.

 

 

Tank op på barnets selvværd

 

Som forælder til et barn med ADHD må du først og fremmest væbne dig med tålmodighed og så ellers øse af din kærlighed til barnet. Det er et vedholdende og gentagende opdragelsesarbejde, som kan kræve mere af dig som forælder end det gør for forældre til børn uden ADHD. Du skal vælge dine kampe og tænke mere langsigtet. Sørg for hele tiden at have fokus på at minimere konflikter i hverdagen, mens du tanker op på barnets selvværdskonto. Så skal han eller hun nok lære en masse færdigheder på sigt og udvikle sig i en positiv retning. En af de beskyttende faktorer for børn med ADHD er netop, at forældrene og de professionelle har viden om ADHD, og at de er åbne og positive i deres tilgang til barnet og til netværket.

Prøv at se nærmere på kommunikationen til barnet.

Hvis du har tankemylder, så er der flere udmærkede måder at håndtere tankerne og finde ro. Du kan lave afslapning af hovedet, fjerne den indre dialog og tankemylderet eller du kan trække dig ud af tankerne og slappe af på den måde.